středa 24. června 2020

Pavel Mára

1951 - 

český fotograf, kameraman a především pedagog pro ty, co měli odvahu se přihlásit na obor fotografie na ITF.  Pro mě je to jeden ze zdrojů inspirace. Je to tvorba tak trochu z jiné dimenze vesmíru. Mára tvoří hodně v triptyších a navíc ještě i série s odstupem času, tak trochu jako time laps. Každopádně i vlastní maminku vyfotil stylem velmi abstrahujícím. Zabývá se proměnou tváří a jemným gestem ve výrazu a úhlu pohledu. A vůbec vyzněním tvarů a základních linií. Takto nějak si lze také představit abstraktní pojetí figurální tvorby ať už černobíle nebo barevně. Velmi citlivě odosobněné a odemocněné téměř do graficky orientované tvorby a přesto tam ten pocit sounáležitosti malinkato zůstává.  Něco takového bych rád komentoval víc, ale za prvé na to nemám vzdělání a za druhé ani dostačující intelekt. Zůstanu tak u pouhé fascinace a přidám ještě pár dojmů. Netuším zda mimoděk nebo se záměrně zabývá fotografováním rodiny, ale také madonou a její interpretací. Zjevně představa mateřství potomků a rodiny je pro Máru zásadní. Z toho úhlu, i když je pojetí poměrně očištěné od osobních emocí a v případě madony abstrahované do tajuplné figury, je zajímavé procítit v gestu rukou nebo v pohledech portrétů, že přece jen efemérní cit v Márových obrazech nalézt lze. I další kompozice z nahromaděných těl a její barevné, tj. červené podání je jakýmsi jen zdánlivě neutrálním výjevem, který ale ve skutečnosti symbolizuje pocity. V mých očích tady jsou snad nějaké společenské kontakty a interakce tohoto typu. Hlavy spolu s fragmenty těla nebo dvě hlavy v komunikaci, jsou zas jakýmsi odrazem vztahových situací ať už rovnocených parnerů nebo dvou generací (rodič vs. dítě). Mimochodem všechny fotografie jsou obsaženy v úžasné publikaci, kterou jsem nemohl minout.  Za mě jednoznačný top v současné české tvorbě.











Antoine Verglas

1962 -
Francouzský módní fotograf. říká se že vyfotit pěknou ženu není problém, já dodávat že vyfotit pěknou ženu pěkně není složité. Profesionální modelky, profesionál fotograf a pokud chcete podbízivé foto, tucty. To platí i u tohoto autora. Má jich kolik si budete přát. Až do momentu, kdy se autor začíná vkrádat trošku do intimního světa svých modelek. Vznikají tak jakési momentky s výraznější přirozeností a vyobrazením niternějšího světa tam někde za vším tím pozlátkem. Jistá odlehčená lechtivost snímkům zůstává, ale posun do vážnější tvorby je přece jen znát. Fotografovi zcela evidentně nejde o vyjádření vlastních emocí ale spíše o eleganci modelek a popis jakéhosi všeobecného klišé o obdivu ženského těla. Od rozverností až k jemné intimně nostalgické poloze to jsou hlavní emoce Verglasových fotografií. Jeho práce jsou jednoduše obrazem povahy fotografovaných žen.  Nebo aspoň tím jak je svět chce vidět. Od reklamy postupně procházíme až ke konceptům, které se nebojí neostrosti. Až na několik výjimek, například v případě konceptu pomalovaného těla, Verglas příležitosti téměř nevyužije a divákovi nepředloží ochutnat abstraktní pojetí fotografie. Žena jako taková, jako celek se vším všudy, je ústřední motiv jeho fotografie. Každopádně fascinující snímky i když jejich umělecký obsah staví jen na drobnostech a většinou se umění tak jak je dnes pojímáno vzdaluje podobně  jako většina mnou publikovaných módních fotografů. Je ale na druhou stranu v takovýchto případech potěšením obhájit jejich pozici mezi umělci. Protože i když to zní obvykle pejorativně, vyfotit kohokoliv jako krásného člověka dá taky námahu a je za tím nejen praxe ale i hodiny práce aby vše vyznělo jak má. Verglas patří mezi špičku a to nejen proto že fotil celebrity, což ho jistě vyneslo do VIP zóny.