středa 11. listopadu 2020

Andre de Dienes

1913 - 1985

Tohoto fotografa původem z Maďarska jsem ve svém seriálu už za pomocí jediné fotografie zmínil. Dnes jej ovšem uveřejním v širším přehledu. Dienes prožil většinu své kariery v USA, jeho fotografie se objevili v několika slavných časopisech a především je znám i ztvárněním tehdejších hereckých osobností jako Monroe, Brando, Taylor a další. To je třeba zmínit, protože v tom duchu jsou i fotografie. Je zřejmé, že se tu především oslavuje krása ženského těla. Některé fotografie jsou tak trošku podbízivější až kýčovité, ale mnoho naopak. Autor sice nezabředá do přílišné syrovosti tématu, ale pracuje s tělem, s kompozici, s prostředím, s dynamikou. Má toho skutečně hodně, co je schopen pro výsledek využít. Tvaruje si modelku a přizpůsobuje obraz svému záměru. Je to taková umělecká fotka šmrncnutá módní a portrétky pro filmové hvězdy. Dienes je zaujat tvarem a tak občas nutí modelky do složitějších póz, ale o to umělečtější vyznění pak získává. Výsledné obrázky totiž mohou připomínat sochy popřípadě trochu abstraktnější výjevy. Všechno tak jednoznačně podřízené eroticismu nemá. Nezbývá ale než se tím rozbujelým portfoliem trochu prokousávat k těm pokladům Dienesovy tvorby. Pro mě osobně je to jeden z etalonů umělecké fotografie, byť zde píšu, že v jistém ohledu balancuje na tenké hranici mezi kýčem a uměním, ale to je dáno tou komercionalizací jeho práce. Pokud se věnuje svým věcem dokáže sklouzávat i k méně pochopitelným obrazům a projevit tak svou schopnost vizualizace. A poznámka na závěr. Je tu ve výběru fotografií i několik takových, u kterých zkušené oko pozná velice snadno vliv komunistické ideologie. Oslavnost a jakási velkolepost ve spojení ženy ideálně v dynamické póze a přírody. Celé to zřejmě vyplývá z krátké praxe novináře pro jeden socialistický plátek.