neděle 21. července 2019

Edward Sheriff Curtis

1868 - 1952


Možná se divíte, proč zařazuji do seriálu tohoto Američana. A oprávněně, Curtis totiž nabyl slávu portrétováním indiánů. Takže je tématicky úplně mimo. A přesto na mě z nějakého důvodu vyskočilo pár fotek, které použít lze. Technicky to vše vypadá na kyanotypii. Fotkám nechybí romantičnost, dlouhé látky, prostě dobový styl a kouzlo staré fotografické techniky. To vše dotvářejí poněkud antičtěji vyhlížející nakudrnatěné modelky a výjevy s nimi. Je to takové prosté a jednoduché, ale zároveň z toho vyzařuje ta velkolepost.  Koneckonců jsem do výběru zařadil i pár indiánů pro dokreslení stylu autora jehož převážnou část života dotvářela práce na dokumentování těchto etnik. Z dnešního pohledu to asi už není nijak náročná fotografie, to co předváděl tento Američan, ale své kouzlo má a já bych ho velmi nerad vynechával. 











Josef Hník

1946 -

Další zajímavost české výtvarné scény. Na jedné straně analogové černobílé fotky s jakousi rozostřeností (možná nedokonalé skeny) a na druhé straně digitální barevné snímky. Autor se ve své vlastní prezentaci omezil jen na různá zátiší a podobná témata, která nemohu do svého seriálu použít. Takže najít fotografie, které jsou vhodné, je trochu kumšt, ale vyslídil jsem pár galerií, které jeho fotografie prodávají a tudíž i něco prezentují. U těch černobílých snímků mě zaujala jistá míra neostrosti, jako by ty skeny do PC byly takové nedokonalé, ale ono to tak možná je i v originále. Těžko říct, jak toto hodnotit, určitá míra snovosti podobně jako u piktorialismu v tom je. To si ještě sám musím ujasnit. Nicméně ty fotografie samy o sobě mají jakousi energii, působí jakoby to byly momentky, přitom to je zjevně hloupost. Ale jistá nekomplikovanost obsahu a aktivní skoro až zaskočený pohled modelek směrem k fotografovi na mě z těchto snímků vyzařuje. Rozhodně zajímavé pojetí. Oproti tomu digital art fotografa Hníka je jakousi digitální formou malby. U mnohých se už nesetkáváme s realitou, nebo je natolik transformovaná, že už realisticky nepůsobí. O to větší drama až surrealistické výjevy v těch fotkách jsou. Fotograf jakoby přitvrdil ve svém projevu a s drobnou hrubostí zobrazuje pestrobarevně nahá těla a své představy.