úterý 25. srpna 2020

Nikolaj Ivanovič Sviščev-Paola

 1874 - 1964

U těch ruských fotografů mám vždy největší potíž dohledat cokoliv. Jednak azbuka a pak taky to, že anglický přepis jmen mívá drobné odlišnosti a než narazím na jméno v azbuce dá docela zabrat. Na druhou stranu je radost, když objevím takového fotografa. Některé výjevy patří k trendům doby, jako je stání na jedné noze či sošné figury. Fotograf zabrousil i do sportovní tématiky. Jsou tak v jeho portfoliu jak známky poetiky a tajemna, tak fragmenty jiných výtvarných umění. Tak lze chápat například několik fotografií, které vyloženě působí jako sochy.  Zřejmě ve své práci reflektoval i nějaké prvky avantgardy potažmo budovatelské fotografie, ale to je skutečně jen v náznaku podle těch fotografií s míčem, jiné důkazy pro tento dojem nemám. Ty zvířecí kůže jsou z dnešního úhlu pohledu trochu kýčovitý styl. Ztvárnění figur je ušlechtilé. Nahota je zde jen jemně a mimoděk, nijak nevytlačuje celkový dojem z fotografií, spíš jej podporuje. V tomto fragmentu portfolia je vidět, že autorův styl se nijak extrémně neproměňoval s dobou. A pokud tomu tak opravdu je, tím spíš je to zajímavé, protože etapy života tohoto fotografa prochází skrz období, kdy těch stylů bylo opravdu bohatě v nabídce a dalo by se čekat silné ovlivnění. Vlastní výraz na úkor trendů je zajímavost. Rozhodně mě toto poeticky laděné portfolio oslovilo.