pondělí 21. září 2020

Robert Heinecken

1931 - 2006 

Americký fotograf, který je znám tím že téměř nepoužíval fotoaparáty  k tvorbě svých obrazů. Konceptualista, který se vyžíval v erotických až pornografických motivech, které dost často exponoval do nalezených novin či populárních časopisů. Dokonce jak wikipedie uvádí, vyvolával na papír i světlo či obrazy ze zapnuté televize. Vznikají tak pro mě místy trochu nepřehledné koláže a víceexpozice obrázků. Eroticismus je asi nejsilnější motiv. Nicméně v tvorbě tohoto autora se objevují i fragmenty těl poskládané do různých kaleidoskopů, panoramat, či koláží, které ve finále dotvářejí dřevěné objekty. Graficky zajímavé a hravé. Kdyby ten obsah byl méně úchylný, bavilo by mě to o stupeň víc, ale rozhodně je to zajímavý přístup k médiu. Mnohé věci jsou kromě expresivity i docela zajímavé a emočně napjaté. Hrál si i s odkazem na hinduismus. V některých fotkách jsou obsaženy jen naznačené křivky těla. Zbytek je tak přeexponován, že na obraze není čitelný, ale o to poutavější vyobrazení to jsou. Taková pojetí aktu, která jen naznačí a jsou přitom ze své podstaty jemná a decentní, to je mi milé. Nicméně i koláře s prádlem na věšácích mají své určitě kouzelné pojetí. Řekl bych, že u tohoto člověka se láme to perverzní pojetí a decentní vkusný akt se střední mírou expresivity ve zpracování a pózách. Zároveň do těchto náladových rozkolísaností vstupuje dětinská hravost ale i rebelství. Kostky a puzzle. Snaha sdělovat, společenská témata a kritika. Motivace proč do časopisu Vogue exponovat pornografický snímek je podle mě jen ilustrativní reakcí na konzum další ještě poněkud vyhrocenější formou. Tichý buřič.