pondělí 24. srpna 2020

Nickolas Muray

 1892 - 1965

Původem Maďarský fotograf žijící ale v USA. První co mě u jeho portfolia napadlo, že je to případ toho, kdy autor prošel mnoha styly a módními manýry ve fotografii. Na jedné straně tu najdeme moderní velmi suverénní styl, plný emocí a gest a přitom bez příkras a rekvizit s velmi jednoduchou stylizací. Do toho vstupují fotografie, kde autor figuru zakrývá drapériemi, čímž výsledný dojem obrazu zjemňuje a zkrášluje a také tím vrací styl zpět k něčemu, co v moderní aktové fotografii už běžně neuvidíme. Z ničeho nic se však jeho tvorba ještě víc vrací někam směrem s počátkům aktu, kdy modelky před pozadím a nejlépe s nějakým tím hadříkem v rukou provádí občas až krkolomné postoje. Hit, který záhy z fotografie vymizel. podobně jako se delší dobu neudržela móda různých orientálně laděných cingrlátek a ozdob na šatech tanečnic, jejichž portrétováním se řada tehdejších fotografů také zabývala, i proto že tyto dívky byly svolné se svlíkat. Dnešní belly dance s tím nelze vůbec porovnávat. Podobným obdobím si aspoň okrajově prošli všichni autoři z generace Drtikola. Nejvíc mě u tohoto autora zabavil asi ten styl, který se přinejmenším blíží moderně, používá takových zajímavých figur a mírně i grafického vyznění, ale více emotivní stránku vyjádření. Občas mě zaujala i práce s rukama. Ty jsou někdy všelijak zkroucené a do toho "roztřepené" prsty. To si v dnešní fotografii fotograf už nedovolí. Tím, jak se v průběhu času proměňoval styl tohoto autora se docílilo efektu, že v portfoliu je opravdu, kde co a nelze se nudit při prohlížení. Druhá věc je, že úroveň fotografií je rozhodně velmi zajímavá. Mnohé mě blízké věci mají zajímavý inspirativní způsob řešení, jsou svěží a neotřelé. Prostě je na co koukat.