neděle 18. srpna 2019

Jan Lipina


V popisu k tomuto autorovi mě zaujala informace, že má vystudován institut v Opavě. Tak jsem se těšil na fotky a on má kde co ale převážně komerce nebo street. No ovšem street zpitvořený grafickým stylem. Je vidět, že výtvarně laděné studium ho donutilo fotky něčím ozvláštnit, ale to je jako byste dítěti řekli, tady máš volnou plochu, tak si maluj. Fotografiky málokdy koukatelného stylu, ale možná jen já nejsem přístupný tomuto způsobu vyjádření. Nakonec každý divák je formován vkusem a zkušeností a těžko může odsuzovat něčí práci jen proto, že se nelíbí. Ale říkám si fajn, to mě nezajímá. Podívám se na těch pár aktů, co zveřejnil v rámci jedné galerie a v rámci svého webu. No jo zaprvé jich je pět a půl a za druhé i s nimi ve finále zkouší grafiky. Jsou poněkud lepší, ale taky tam má perly. Několik aktovek jsou jakoby reportážní záběry sedícího hosta s pivem a knihou před obrazem nahé modelky. Nebo je to jen vizuální hříčka a ve skutečnosti nejde o obraz, ale modelka je jen optickou perspektivou jakoby pověšená a přitom leží jen někde opodál na pohovce a jedná se o scéno z domácnosti? Má to šmrnc takového voyerismu a napětí mezi nevšímavostí muže a vyzývavostí ženy. Má to vtip a dvojí možný příběh. Proč ne. Hodně mě zaujala ta časem rozmazaná figura muže, to je velmi dobře vymyšlená aktová fotografie. Má své tajemství. Nakonec, protože mám rád i grafiky, jsem zařadil do tohoto výběru i několik jeho fotografik, které vypadají velmi slušně a rozhodně neurazí nějaký moderní interiér. Jednu z nic hsi dovedu představit někam do kavárny. I ty použité barvy a skladba obrazu jsou mi docela příjemné akorát by mi troch uvadilo orámování ale t oje malý detail. Na mě trochu silné kafe přišlo ale právě v této sekci, kde se vynořili dvě fotografie, z nichž jsem měl sílu předložit vám jen jednu, protože mým cílem není psát kritiku ale spíše se zabývat tím co se mí líbí a proč. Víc se raději vyjadřovat nechci. Autor totiž kupodivu prokazuje, že má vidění a umí i zajímavý styl s myšlenkou a silným obsahem. Proč se ale začal plácat v komerci a v braku, to raději snad nechci ani vědět.   Za mě tedy spíše plus pro jeho černobílou klasickou tvorbu, ta má velké kouzlo. I když bych si na zdi dovedl představit i některé ty uveřejněné grafiky.  

















Žádné komentáře:

Okomentovat